Головний зміст

118685Судова система України в черговий раз стоїть на історичному роздоріжжі. Навряд чи хтось може впевнено сказати, куди вітер реформ винесе судову владу завтра.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Лише одне можна стверджувати точно: з кожним роком проблеми вітчизняного правосуддя тільки посилюються, і кінця-краю їм не видно. Про те, з якими актуальними викликами стикається судова система, яким повинен бути рівень суддівської винагороди, як буде вирішуватися питання охорони судів, чи буде колапс судової системи після масових звільнень суддів, і які завдання зараз стоять перед суддівським самоврядуванням, «Судово-юридичної газети» розповіла голова Ради суддів України Валентина Симоненка.
 
- Відомо, що робота повинна приносити не тільки задоволення, але і матеріальну вигоду. На Вашу думку, скільки повинен заробляти суддя?
 
- Я вже колись говорила, що суддя першої інстанції повинен заробляти близько 2 тис. євро. Це нормальна європейська практика і нормальна ситуація з подальшим збільшенням заробітної плати по ходу зростання кар'єри. Якщо ми перейдемо до цього поступово, це буде нормально. З іншого боку, при такій преференції в заробітній платі, звичайно, повинен бути контроль, в т. ч. антикорупційний.
 
- Зараз в ЗМІ все частіше з'являється інформація про те, що судді замішані в корупційних скандалах. Як вийти з цієї ситуації?
 
- Один з виходів - забезпечити нормальну заробітну плату суддям, щоб вони розуміли, що у них є хороший дохід, і не було бажання підняти свій матеріальний достаток за рахунок незаконних джерел. Другий метод - це, на жаль, жорсткий контроль. Адже на кожному етапі розвитку суспільства повинен бути присутнім антикорупційний контроль. Також суддя має отримувати впевненість в завтрашньому дні. Коли суддя не впевнений в тому, що держава забезпечить йому гідну старість, виникають спокуси забезпечити її самостійно. Якщо скорочуються доходи суддів, пенсійне забезпечення - це неправильно, адже суддя на пенсії вже не може зайнятися якоюсь іншою діяльністю в силу віку. Пішовши у відставку в 65 років, суддя психологічно до цього не готовий, та й ніякої бази для цього у нього немає. У судді повинен залишитися дохід, достатній для нормального життя. В цілому потрібно забезпечити три речі: гідний заробіток зараз, контроль з боку держави і правоохоронних органів, пов'язаних з антикорупційною діяльністю, і гарантію, що суддів не позбавлять гідної пенсії.
 
- Відповідно до нового Закону «Про судоустрій і статус суддів», грошове забезпечення суддів збільшується в рази. Чи вірите Ви, що це забезпечення залишать, або все-таки в бюджеті не буде передбачено таких грошей?
 
- На сьогоднішній день в бюджеті не передбачено таких грошей. Чи будуть вони передбачені в Держбюджеті на 2017 р невідомо, адже він буде формуватися в серпні, і лише тоді буде щось зрозуміло. З моєї точки зору (хай вибачать мене судді!), передбачувані суми завищені. Це не зовсім відповідає європейським стандартам, середнього доходу судді. Наскільки таке підвищення виправдано? Це привабливо для тих, хто повинен прийти в судову систему з боку. Адже деякі адвокати дійсно заробляють в рази більше, ніж судді, і на таку зарплату, яка була і є у суддів зараз, вони не завжди згодні йти. Високі зарплати, можливо, і були запропоновані саме для того, щоб хоча б частково відновити судову систему.
 
 
 
На превеликий жаль, основна маса суддів не вірять, що такі оклади будуть реалізовані, оскільки вже є практика, коли спочатку розраховувалися великі заробітні плати, але потім на певному етапі вони просто заморожувалися. Тому багато суддів зараз замислюються про те, щоб піти з професії.
 
- При цьому, як я розумію, ще й порушується рівність. Приміром, зараз працівники апарату отримують дуже низьку заробітну плату в порівнянні з тим, що пропонується суддям. Чи не здається Вам, що це несправедливо?
 
- Абсолютно згодна! Незважаючи на те, що нам вдалося хоч трошки підняти заробітну плату працівникам апарату, в порівнянні з новими заробітними платами суддів це просто «небо і земля». Тут немає балансу. А я глибоко переконана, що у всьому має бути баланс, якась виваженість. Згодом, я думаю, ця виваженість все-таки настане.
 
- Зараз все частіше відзначається тиск на суддів - і втручання в суддівську діяльність, і зриви засідань, і публічне приниження суддів. Що Рада суддів робить в цьому питанні?
 
- Якихось дієвих заходів самостійно ми зробити не можемо. Ми можемо тільки звертатися до відповідних правоохоронних органів. На превеликий жаль, ніякої системної реакції на ці звернення немає. Справа в тому, що впливати на суд, як правило, хочуть всі. Від цього піти практично неможливо. Бажання впливати на суд існує і в розвинутих демократіях. Інша справа, які держава ставить перешкоди для цього. На жаль, зараз у нас держава нічого в цьому плані не робить. Що можемо ми? Тільки говорити про те, щоб за конкретними фактами відкривалися кримінальні виробництва за тиск на суд.
 
Але тут ще є одна сторона, яка залежить від самих суддів - вони не повинні піддаватися тиску. Я глибоко переконана, що якщо суддя не піддається, з часом до впливу на нього втрачається інтерес. Проте, всі незаконні дії щодо суддів повинні каратися. Кожен співробітник правоохоронних органів повинен поставити себе на місце судді, наприклад, облитого зеленкою, і уявити, що він може виявитися на його місці. З іншого боку, і будь-який суддя, розглядаючи справу, повинен ставити себе на місце людей, які стоять по той бік бар'єру.
 
 
 
- А що стосується відсутності охорони в судах? Наскільки мені відомо, це питання неодноразово розглядалося Радою суддів України. Чи є результат?
 
- З цього питання було відповідне рішення Ради суддів. Була і реакція Національної поліції. На превеликий жаль, вони зараз не можуть на такому широкому рівні забезпечити охорону всіх судів. На рівні домовленостей ми визначилися, що як тільки керівництво суду розуміє, що в суді буде розглядатися резонансна справа, розгляд якої може спричинити якісь незаконні дії, воно повинно скоординувати свої дії з Національною поліцією. Як запевнило керівництво Нацполіціі, вони готові йти нам назустріч, щоб забезпечити охорону в таких випадках. Але все-таки це має бути системно. Наприклад, Ви ж знаєте випадок з пожежею в Солом'янському суді. Чому це сталось? Охоронна сигналізація не спрацювала, системної охорони не було, і з чорного входу був здійснений підпал приміщення.
 
 
 
- Уже встановлено, що це був підпал? Це офіційна версія?
 
- Це думка працівників суду. Двері з чорного входу була зламана, і судді вважають, що це був підпал.
 
- Від суддівського співтовариства звучать конструктивні зауваження щодо положень нового Закону «Про судоустрій і статус суддів». Чи буде створена робоча група з опрацювання змін до закону від імені судової системи?
 
- У Раді суддів ми це вже обговорювали. Я кілька разів давала доручення і нагадувала членам Ради про те, що потрібно вносити зміни. Як тільки закон вступить в силу разом з Конституцією, ми будемо просити тих ініціаторів, які володіють законодавчою ініціативою, все-таки внести зміни в цей закон. У нас є певні думки, що можна було б поліпшити або підправити. Є й принципові зауваження. Це стосується, наприклад, різного роду декларацій. Ми вважаємо, що якщо для суддів вводяться декларації, вони повинні вводитися і для всіх чиновників, народних депутатів, представників виконавчої влади. Тоді буде рівність. Нам дуже не подобається і те, що судді, у яких закінчився 5-річний термін, повинні пройти і оцінювання, і конкурс. Це порушення права на професію. Міжнародні норми говорять, що це неправильно, неприпустимо. У цій частині закон прийнятий, але ми будемо наполягати на тому, щоб ті норми, які не відповідають європейським стандартам, були змінені.
 
- Зараз є вже понад тисячу вакансій суддів у судах, крім того, не призначаються «судді-5-річки», яких теж майже така  кількість. На Вашу думку, чи не станеться кадровий колапс до того, як нові люди прийдуть в судову систему по конкурсах?
 
- Не можу сказати, що колапс буде, але не можу і сказати, що його не буде. Процеси, які відбуваються, ведуть до того, що частина судів вже не працюють, не здійснюють правосуддя в зв'язку з тим, що там відсутні судді, у яких є повноваження. Потрібно організувати судову систему таким чином, щоб подібного не відбувалося. Поступово у частині суддів буде закінчуватися 5-річний термін повноважень, багато суддів писатимуть заяви і йти у відставку. Якщо проаналізувати, скільки часу займе період призначення нових суддів, це буде не менше 2 років. Весь цей час хтось повинен здійснювати правосуддя.
Однак на даний момент у мене складається враження, що це проблеми тільки судової системи. Основне завдання - привести в судову систему нових людей, а коли і як це станеться, які менеджерські ходи треба застосувати - про це ніхто поки не думає. Але це може бути проблемою, як і оцінювання суддів. Адже проблема не в тому, що Рада суддів несвоєчасно погодила необхідні для його проведення документи. Проблема в менеджерських підходах до проведення оцінювання, оскільки воно займає не менше року. А скільки потім будуть проводитися конкурси? Згідно з практикою, раніше конкурси від їх початку до призначення на посади тривали 1,5-2 роки. Судова система буде робити все, щоб кадрового колапсу не сталося. Але, на превеликий жаль, ми найслабша гілка влади.
 
- Чи багато суддів на сьогоднішній день вже написали заяви про відставку?
 
- Станом на 23 червня було близько 80 осіб.
 
- На Вашу думку, це відбувається через норм нового закону?
 
- Не завжди, звичайно, але думаю, в тому числі й через новий закон. Однак це поки що небагато. Зараз відпускний період, і цілком можливо, що коли він закінчиться, заяв буде набагато більше.
 
- Згідно з новою судовій реформі, планується ліквідація всіх вищих спецсудів. З їх суддями все більш-менш зрозуміло, але що буде, наприклад, з працівниками апарату цих судів? Всіх автоматично звільнять?
 
- Згідно з трудовим законодавством, яке можна застосувати і до працівників апарату, в зв'язку з ліквідацією судів вони повинні бути звільнені. Але ми дуже сподіваємося і хочемо вплинути таким чином, щоб практично всі працівники апарату залишилися на своїх місцях. Тому що ми відповідально ставимося до того, що професіонала потрібно виростити. Набрати нових людей можна швидко, але щоб навчити їх, потрібен час. Тому не варто втрачати людей, які вже вміють працювати і працюють відповідально і якісно. Навіщо від них позбавлятися? Вони повинні залишитися в судовій системі. Наприклад, в Міністерстві юстиції Франції заступник міністра, відповідальний за написання законів, і весь його апарат працюють 25 років незалежно від того, змінився чи міністр юстиції як політична фігура чи ні. І вони в своїй справі професіонали. Професіоналів, фахівців, я вважаю, завжди потрібно зберігати.
 
- Чи плануєте Ви піти на конкурс в новий Верховний Суд?
 
- Так, я планую піти на конкурс в новий Верховний Суд. Планую, принанні, цей строк доопрацювати і головою Ради суддів. Крім того, вважаю, що оскільки закон цю посаду зробив звільненій від основних обов'язків, це дасть можливість реалізувати більше, ніж вдається зараз. Є багато речей, які я не можу зараз зробити в силу того, що основна моя робота як судді Верховного Суду - розгляд справ. З урахуванням ще й ситуації з кворумом у Верховному Суді це дуже гальмує роботу. Думаю, коли наберуть суддів, коли кворум буде не таким критичним, на вільних засадах я зможу працювати більш плідно.