Головний зміст

i gJfXNdVUkkllГО «Асоціація слідчих суддів України» ініціює внесення змін до ЗУ «Про судоустрій і статус суддів» стосовно нагородження суддів.

 

 

 

 

 

 

 

Так, 02.06.2016 року Верховна рада України ухвалила в новій редакції Закон України «Про судоустрій і статус суддів».

 

У частині 9 статті 56 даного закону було закріплено норму, відповідно до якої суддя до звільнення з посади або припинення його повноважень не може бути нагороджений державними нагородами, а також будь-якими іншими нагородами, відзнаками, грамотами. Суддя може бути нагороджений державними нагородами лише за проявлену ним особисту мужність і героїзм в умовах, пов’язаних із ризиком для життя.

     

ГО «Асоціація слідчих суддів» вважає дану норму закону дискримінаційною та такою, що має бути скасована.

 

Загалом правове заохочення – це особливий засіб позитивного соціально-правового впливу на поведінку людей з метою породження і підтримки суспільно-значущої активності, в результаті застосування якої винагороджується заслужена поведінка суб'єкта і реалізується взаємний інтерес особи, суспільства і держави. Нагородження - це позитивна оцінка заслуги, схвалення, винагорода і водночас заохочення, що діє як стимул, до подібних заслуг. Нагородження є відзначенням «за щось» (заслужене в минулому) і стимулом «до» чи «задля чогось» (ще не заслуженого в майбутньому).

    

     Державні нагороди України законодавчо визначені як «вища форма» чи «вид відзначення громадян за видатні заслуги перед державою у різних сферах суспільної діяльності», зокрема «у розвитку економіки, науки, культури, соціальної сфери, захисті Вітчизни, охороні конституційних прав і свобод людини, державному будівництві та громадській діяльності, за інші заслуги перед Україною». Об’єктом заслуг суддів є окремі цінності право- і державотворення, судової діяльності як професійної юридичної діяльності. Істотна та обставина, що маються на увазі заслуги саме перед державою. З-поміж формально визначених заслуг (які можна вважати цінностями), зазначених у нагородних актах, указуються, такі, як «розбудова правової держави»; «захист конституційних прав і свобод громадян»; «багаторічна сумлінна праця»; «високий професіоналізм»; «законність і правопорядок» тощо. Об’єктивною стороною заслуги, зовнішнім проявом заслуги, є значимість дій суддів, що зазвичай офіційно характеризується, як «вагомий особистий внесок» (наприклад, у «розбудову правової держави, захист конституційних прав і свобод громадян, зміцнення законності і правопорядку» або «в утвердження конституційної юрисдикції в Україні, багаторічну сумлінну працю, високий професіоналізм» тощо).

 

На практиці судді України раніше відзначалися різними видами державних нагород. Найчастіше – почесним званням заслужений юрист України (456 разів або 71,3%) та орденом «За заслуги» (118 або 18,4%), рідше орденом Княгині Ольги (ІІІ – 23 або 3,6%), орденом князя Ярослава Мудрого (21 або 3,3%), найрідше з-поміж орденів – орденом Богдана Хмельницького. Жоден суддя не був удостоєний вищого ступеня відзнаки в України – звання Герой України, орденом Свободи (запроваджено 10 квітня 2008 року).

          

 

Сьогодні державними нагородами в Україні нагороджуються народні депутати, прокурори, співробітники СБУ, НАБУ та НАЗК, державні службовці всіх рівнів, ні у кого це не викликає негативної реакції, ніхто не вбачає тут проявів корупції чи конфлікту інтересів. При цьому закон забороняє нагородити суддю навіть почесною грамотою з нагоди Дня працівників суду (15 грудня) чи з нагоди професійного свята – Дня юриста (8 жовтня).

 

         ГО «Асоціація слідчих суддів» має намір звернутися до Верховної Ради України із пропозицією про внесення змін до Закон України «Про судоустрій і статус суддів» шляхом виключення зі ст. 56 даного закону частини 9.

 

АССУ пропонує закріпити право на нагородження суддів за Радою суддів України як органом суддівського самоврядування. Також пропонуємо передбачити можливість нагородження суддів державними нагородами Президентом України лише за поданням Ради суддів України. Зазначимо, що вказана ініціатива не суперечить Висновкам Венеціанської комісії, адже нагородження відбуватиметься в межах діяльності суддівського самоврядування.

 

ГО «Асоціація слідчих суддів України» просить надати свої пропозиції та зауваження із вказаного питання на адресу Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. Вам необхідно увімкнути JavaScript, щоб побачити її. до 6 листопада 2017 року.