
Зокрема, внесені зміни передбачають забезпечення діяльності дитячого будинку сімейного типу, прийомної сім’ї у разі їх переміщення до іншої адміністративно-територіальної одиниці, наприклад, у зв’язку із зміною місця роботи батьків, покращенням житлових умов, купівлею або отриманням у спадок будинку, квартири, необхідністю лікування батьків або дітей тощо.
Також йдеться про недопущення одночасного застосування в дитячому будинку сімейного типу або прийомній сім’ї різних форм влаштування дітей. З метою забезпечення належного виконання покладених на батьків-вихователів функцій, законодавством чітко передбачено, що загальна кількість дітей у дитячому будинку сімейного типу не повинна перевищувати 10 осіб, враховуючи рідних.
Також рішення Уряду передбачає зобов’язання батьків-вихователів і прийомних батьків забезпечувати право дітей на усиновлення, адже усиновлення громадянами України є пріоритетною формою влаштування дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування.
Крім того, законодавчо закріплено норму щодо влаштування дітей у сім’ї за місцем первинного обліку дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування, з метою посилення відповідальності громади за дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування, забезпечення їх житлом, збереження зв’язків з родиною.
Ще один важливий аспект, передбачений змінами до Положень, стосується надання батьками-вихователями, прийомними батьками у разі прийому до дитячого будинку сімейного типу, прийомної сім’ї нових вихованців довідки про доходи сім’ї за останні шість місяців (без урахування державної соціальної допомоги на дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування) службі у справах дітей за місцем проживання чи перебування.
Так, за інформацією управлінь соціального захисту населення, кількість непрацюючих батьків-вихователів, яким виплачують грошове забезпечення, по Україні у 2015 році становила 864 особи, прийомних батьків – 1847. У Міністерстві сподіваються, що подання довідки про доходи дозволить ретельніше контролювати ситуацію й забезпечити використання державної соціальної допомоги виключно на потреби дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування.
Зокрема, у випадку, коли середньомісячний сукупний дохід сім’ї в розрахунку на одну особу за попередні шість місяців є меншим від розміру встановленого законом прожиткового мінімуму для відповідних соціальних і демографічних груп населення, до такої родини не влаштовуються нові вихованці, вона продовжує функціонувати. При виникненні спірних питань та неузгодженостей питання виноситься на розгляд комісії з питань захисту прав дитини.
Водночас кандидати у батьки-вихователі, прийомні батьки мають надавати довідку про наявність/відсутність виконавчого провадження стосовно боргових зобов’язань з метою запобігання використання державної соціальної допомоги на дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування, на погашення боргів.