Головний зміст

depositphotos 3380237 m1

Парламент України продовжив мораторій на відчуження земель сільськогосподарського призначення до 1 січня 2018 року. Проте, впроваджений підхід встановлення на черговий рік заборони відчуження зазначених земель не є досконалим.

 

 

 

 

 

Для належного функціонування в Україні ринку землі, спершу необхідно здійснити вирішення низки фундаментальних питань, розв’язання яких потребує більш тривалого часу. Саме з цієї причини до Верховної Ради України передано Законопроект №5476 «Про мораторій на відчуження земель сільськогосподарського призначення»

 

Ініціатор законопроекту зазначає, що ключовим у вирішенні цього питання є забезпечення потужного розвитку сімейного фермерства. Відкриття ринку землі сільськогосподарського призначення неможливе без наявності розвинутої мережі сімейних ферм, адже інакше українці перестануть бути власниками своєї землі. Крім того, становлення сімейного фермерства дозволить вирішити стратегічне питання отримання домогосподарствами заробітку від максимального освоєння чорноземів через вирощування, переробку і збут виробленої продукції.

 

В законопроекті вказано, що для цього спершу потрібно ухвалити стратегічну програму розвитку сімейного фермерства із запровадженням для них спрощеної системи оподаткування, створити належно працюючу систему підтримки функціонування фермерства в Україні, здійснити розбудову відповідної інфраструктури. Також держава зобов’язана прокласти шлях на зовнішні ринки збуту для продукції, яку виробляють фермерські господарства. Все це  - справа не одного року.

Варто також усвідомити, що лише через декілька років фінансово і економічно зміцніле фермерство зможе стати вагомим учасником ринку землі. У разі ж легалізації купівлі-продажу землі сільгосппризначення з 2018 року, потужні агрохолдинги без будь-якої конкуренції з боку фермерів безперешкодно  набудуть у власність десятки мільйонів гектарів земель сільськогосподарського призначення, які є основою продовольчої безпеки держави та національного багатства.

Також законопроект вказує на те, що запровадження в Україні обігу земель сільськогосподарського призначення у найближчі рік-два об’єктивно неможливе через наявність низки й інших чинників.

 

Одним з них є низький рівень цін на землі сільськогосподарського призначення в Україні. Зараз ціна гектара вітчизняної землі у декілька разів нижча від вартості аналогічних ділянок у країнах ЄС з розвиненим аграрним сектором.

Необхідно наголосити, що земельні ділянки площею 3,6 га  (саме таким є розмір середнього паю в Україні), особливо з невизначеними межами,  не є привабливим товаром для ринку, де попитом користуються великі масиви угідь (поля) площею від декількох десятків гектарів і вище. В таких умовах розпайовані земельні ділянки стануть об’єктом купівлі-продажу по значно заниженим цінам з метою їх консолідації для  продажу на вторинному ринку. Унаслідок цього власники паїв залишаться з ресурсом, недостатнім ні для відкриття бізнесу, ні для інвестицій у альтернативні активи, а переваги від цього отримують виключно великі агрохолдинги та корпорації.

Відповідно, за цих умов продаж земельних ділянок сільськогосподарського призначення потребує відкладення щонайменше на 5 років. Протягом цього часу має бути прийнята і запроваджена стратегія розбудови сімейних ферм, вирішені інші зазначені вище питання з метою формування належних організаційних, економічних та фінансових передумов для  повноцінного функціонування в Україні ринку землі сільськогосподарського призначення.

Як вважає ініціатор законопроекту, його прийняття дозволить захистити національні інтереси України, її продовольчу безпеку, майнові права власників земельних ділянок сільськогосподарського призначення та власників часток (паїв) в умовах тимчасової відсутності в Україні потужно розвинутого сімейного фермерства, сформованих передумов для функціонування повноцінного ринку землі та достатнього рівня правового захисту землевласників.