Головний зміст

вишневськийІнструкція про порядок створення та організації діяльності слідчих груп та слідчо-оперативних груп від 20 жовтня 2014 року втратила чинність. Натомість їй Наказом Міністерства внутрішніх справ № 575 від 07.07.2017 затверджено Інструкцію з організації взаємодії органів досудового розслідування з іншими органами та підрозділами Національної поліції України в запобіганні кримінальним правопорушенням, їх виявленні та розслідуванні, яка застосовується з 29 серпня 2017 року.

 

 

 

Окрім формальної зміни назв уповноважених органів і їх посадових осіб, документ вдосконалює і деталізує окремі положення, заповнює прогалини. Зокрема, визначено завдання, принципи взаємодії підрозділів поліції та органів досудового розслідування, детально регламентовано порядок розслідування конкретних груп злочинів. Безперечно, документ Європейського рівня можна назвати «кодексом» слідчо-оперативних груп.

 

Основними принципами взаємодії є:

1) швидке, повне та неупереджене розслідування кримінальних правопорушень;

2) самостійність слідчого в процесуальній діяльності, втручання в яку осіб, що не мають на те законних повноважень, забороняється;

3) оптимальне використання наявних можливостей органів досудового розслідування та оперативних підрозділів Національної поліції України у запобіганні, виявленні та розслідуванні кримінальних правопорушень;

4) дотримання загальних засад кримінального провадження;

5) забезпечення нерозголошення даних досудового розслідування.

 

За належну організацію запобігання, виявлення та розслідування злочину відповідальні керівники органів та підрозділів поліції і органів досудового розслідування, за кінцевий результат – слідчо-оперативна група.

 

Введено поняття «ініціативний рапорт» – поліцейські доповідають безпосередньому керівникові отриману інформацію про осіб, які вчинили кримінальні правопорушення, а також про події і факти, які можуть сприяти їх розкриттю та досудовому розслідуванню.

 

Ініціативні рапорти реєструються в журналах вихідної та вхідної кореспонденції канцелярії відповідного органу. У разі заведення оперативним підрозділом поліції контрольно-наглядової справи за фактом учинення особливо тяжкого та тяжкого злочину копія такого ініціативного рапорту обов'язково долучається до матеріалів цієї справи.

 

Документ містить згадку про реєстрацію інформації про вчинене кримінальне правопорушення в ЄРДР не пізніше 24 годин з моменту її отримання та обов’язок розпочати розслідування.

 

Керівництво органу, до якого надійшла інформація про вчинення злочину, забезпечує здійснення комплексу першочергових заходів та невідкладних слідчих (розшукових) дій, у тому числі за дорученням слідчого, спрямованих на встановлення особи, яка вчинила кримінальне правопорушення, та з'ясування всіх обставин події.

 

Першочергові заходи та невідкладні слідчі (розшукові) дії можуть передбачати:

  • проведення огляду місця події;
  • переслідування і затримання правопорушників за слідами або указаними потерпілими і очевидцями напрямками переміщення правопорушника або за результатами роботи службового собаки, організація загороджувальних заходів, у тому числі в місцях можливого перебування або появи правопорушників;
  • проведення розшукових заходів у місцях перебування осіб, схильних до вчинення правопорушень (у тому числі збуту викраденого майна);
  • виявлення свідків та очевидців події, опитування (у разі внесення відомостей в ЄРДР - допит) з цією метою осіб, які проживають або працюють поблизу місця вчиненого діяння, а також осіб, які могли перебувати на можливих шляхах руху правопорушника до та від місця події;
  • установлення базових станцій операторів мобільного (рухомого) зв'язку, що обслуговують територію, на якій знаходиться місце вчинення злочину, та можливих напрямків руху особи, яка його вчинила, а також інших місць з урахуванням обставин кримінального правопорушення;
  • проведення поквартирного чи подвірного обходу для збирання відомостей про подію, обстеження місцевості в районі вчинення кримінального правопорушення, виявлення загублених, викинутих правопорушником знарядь учиненого діяння, інших предметів, отримання додаткової інформації про подію та осіб, які вчинили кримінальне правопорушення;
  • орієнтування особового складу органів та підрозділів поліції на території обслуговування, на якій учинено кримінальне правопорушення, та суміжних територіях, а також (за необхідності) представників громадськості про характер, час, місце і спосіб учинення кримінального правопорушення, кількість осіб, які його вчинили, їх зовнішність, прикмети викраденого та про інші відомості, що мають значення для встановлення правопорушників та їх розшуку;
  • використання можливостей баз (банків) даних єдиної інформаційної системи Міністерства внутрішніх справ України та інших інформаційних ресурсів, а також засобів масової інформації;
  • перевірку осіб за базами (банками) даних, що входять до єдиної інформаційної системи Міністерства внутрішніх справ України, та іншими інформаційними ресурсами, передбаченими статтями 26, 27 Закону України "Про Національну поліцію";
  • інші передбачені законодавством заходи та дії, необхідні для встановлення події кримінального правопорушення та особи, яка його вчинила.

 

Якщо першочергові заходи і невідкладні слідчі (розшукові) дії не допомогли встановити правопорушника, продовжується подальша робота з розкриття цього кримінального правопорушення.

 

Зміни стосуються складу слідчо-оперативних груп. Зокрема, зняті будь які обмеження щодо стажу та досвіду роботи з розслідування злочинів вказаної категорії кандидата у СОГ. Відтепер до складу СОГ включаються слідчий – старший СОГ, працівник оперативного підрозділу, інспектор-криміналіст/технік-криміналіст, а також, за необхідності, кінолог зі службовим собакою.

 

Інструкція містить вказівки для дільничного офіцера поліції, поліцейського патрульної поліції, слідчого,  працівника оперативного підрозділу, інспектора-криміналіста, кінолога та інших осіб, які залучені до розслідування злочину та прибули на місці події.

 

Інструкція визначає питання підслідності:

  • Для організації розслідування тяжких та особливо тяжких злочинів, учинених у минулі роки, наказом керівника територіального органу, підрозділу поліції, погодженим з керівником органу досудового розслідування, створюються спеціалізовані постійно діючі СОГ.
  • Для досудового розслідування кримінальних правопорушень, учинених на території декількох районів області (міста), наказом начальника ГУНП, погодженим з начальником слідчого управління ГУНП, може створюватися СОГ ГУНП. Контроль за її роботою покладається на слідче управління ГУНП.
  • Для досудового розслідування кримінальних правопорушень, учинених на території декількох областей (регіонів), наказом Голови Національної поліції України або заступника Голови Національної поліції України - начальника Головного слідчого управління може створюватися міжрегіональна СОГ. Контроль за її роботою покладається на Головне слідче управління Національної поліції України.

 

Доручення реєструються в канцелярії. Не допускається надання слідчим неконкретизованих доручень та доручень без встановленого строку їх виконання. Доручення слідчого є обов'язковими для виконання оперативним підрозділом

 

У дорученнях зазначаються найменування кримінального провадження, його реєстраційний номер та дата початку досудового розслідування; правова кваліфікація кримінального правопорушення із зазначенням статті (частини статті) КК України; короткий виклад фактичних обставин кримінального правопорушення; конкретний перелік слідчих (розшукових) дій чи негласних слідчих (розшукових) дій, які потрібно виконати; інші відомості, необхідні для виконання цих дій.

 

Працівники оперативних підрозділів не мають права здійснювати процесуальні дії в кримінальному провадженні за власною ініціативою або звертатися із клопотанням до слідчого судді чи прокурора.

 

Оперативний супровід досудового розслідування забезпечується з моменту створення СОГ і до ухвалення судом вироку або постановлення ухвали, які набрали законної сили, або у разі закриття кримінального провадження.

 

Структура Інструкції:

 

I. Загальні положення.

 

II. Організація взаємодії при надходженні до органу, підрозділу поліції заяв і повідомлень про кримінальні правопорушення та реагуванні на них.

 

III. Організація взаємодії при направленні оперативним підрозділом матеріалів за результатами оперативно-розшукової діяльності до органу досудового розслідування.

 

IV. Створення СОГ для досудового розслідування кримінальних правопорушень.

 

V. Організація роботи СОГ під час досудового розслідування кримінальних правопорушень.

 

VI. Виконання працівниками оперативного підрозділу органу, підрозділу поліції доручень слідчих про проведення слідчих (розшукових) дій та негласних слідчих (розшукових) дій.

 

VII. Організація взаємодії при проведенні окремих слідчих (розшукових) дій та виконанні заходів забезпечення кримінального провадження.

 

VIII. Забезпечення взаємодії при зупиненні досудового розслідування.

 

IX. Особливості організації взаємодії при розслідуванні кримінальних правопорушень, учинених проти життя, здоров'я, статевої свободи та статевої недоторканості особи.

 

X. Особливості організації взаємодії при розслідуванні дорожньо-транспортних пригод.

 

XI. Особливості організації взаємодії при розслідуванні кримінальних правопорушень, пов'язаних з незаконним обігом наркотичних засобів, психотропних речовин, їх аналогів або прекурсорів (далі - наркотичні засоби).

 

XII. Особливості взаємодії при досудовому розслідуванні кримінальних правопорушень у сфері господарської та службової діяльності.

 

XIII. Особливості організації взаємодії при досудовому розслідуванні кримінальних правопорушень, учинених членами організованих груп та злочинних організацій.

 

XIV. Особливості організації взаємодії при досудовому розслідуванні кримінальних правопорушень за фактами повідомлення про загрозу безпеці людей, знищення чи пошкодження об'єктів власності, про незаконне поводження зі зброєю, боєприпасами, вибуховими речовинами.

 

XV. Особливості організації взаємодії при досудовому розслідуванні кримінальних правопорушень у сфері використання комп'ютерів, систем та комп'ютерних мереж і мереж електрозв'язку (кіберзлочинів).

 

З текстом Інструкції можна ознайомитися за посиланням.